Ogłoszony właśnie przetarg to już druga próba zakupu autobusów wodorowych przez miasto. Pod koniec roku 2023 pojawił się już jeden konkurs, w którym nie wpłynęła żadna oferta. Czy tym razem miastu uda się sfinalizować zakupy?
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 5 sztuk fabrycznie nowych jednoczłonowych autobusów miejskich z ogniwem wodorowym o napędzie elektrycznym; stanowiących element rodziny autobusów miejskich o wysokim stopniu unifikacji, jednego producenta (marki), o długości całkowitej od 11 500 mm do 12 200 mm; szerokości i wysokości całkowitej zgodnej z warunkami dopuszczenia do ruchu. Pojazd powinien posiadać troje drzwi w układzie 2-2-2 otwieranych do wewnątrz. Autobus z ogniwem wodorowym musi posiadać co najmniej 60 miejsc, z tego co najmniej 26 miejsc siedzących i co najmniej 7 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazd musi umożliwiać przejechanie minimum 300 km, w każdych warunkach eksploatacji Zamawiającego.
Autobus ma być napędzany silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Silnik o maksymalnej mocy sumarycznej minimum 150 kW, chłodzonych cieczą lub powietrzem i momencie obrotowym nie niższym niż 1110 Nm. Ponadto zastosowany napęd musi umożliwiać ciągłą pracę w pojeździe, w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej bez wpływu na jego pracę (m.in. w temp. od – 30°C do 45°C). Pojazd powinien być również wyposażony w klimatyzację, wentylację oraz ogrzewanie, a także system informacji pasażerskiej oraz monitoringu.
Wyposażenie układu sterującego pracą układu napędowego w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do wielkości 70 km/godz., z możliwością zmiany prędkości przez Zamawiającego w ramach udzielonej autoryzacji. Możliwość balansowania magazynu energii z systemem wtyczki Combo-2 (Type2, Mode4), zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy do 150 kW. Autobus musi być tak skonstruowany, aby umożliwiał balansowanie baterii w pojeździe przy pomocy już posiadanych stacji ładowania plug-in przez MZK Piła Sp. z o.o.. Ogniwo paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 60 kW netto. Ciepło z produkcji energii wykorzystywane do ogrzewania autobusu za pomocą pompy ciepła. System wyposażony w układ rekuperowania energii z hamowania.
Przedmiot zamówienia jest częścią większego przedsięwzięcia pn. „Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez nabycie przez MZK Piła Sp. z o.o. pięciu niskopodłogowych autobusów z ogniwem wodorowym (FCEV) oraz siedmiu niskopodłogowych autobusów elektrycznych (BEV)”. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Inwestycji G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) i jest objęte wsparciem bezzwrotnym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, nr umowy: nr 341/2024/Wn15/OA-tp/D.
Aby wziąć udział w postępowaniu Wykonawca musi wykazać, że wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje, w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej jedną dostawę min. 3 sztuk fabrycznie nowych jednoczłonowych autobusów miejskich z ogniwem wodorowym, o napędzie elektrycznym, o długości całkowitej od 11 500 mm do 12 200 mm; typu oferowanego w niniejszym postępowaniu wraz z załączeniem dowodów określających, czy dostawy te zostały wykonane w sposób należyty i terminowy.
Złożone w terminie oferty będą oceniane pod kątem trzech głównych kryteriów: ceny brutto (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (25%) oraz okresu gwarancji (15%).
Oferty w postępowaniu można składać do 17 kwietnia bieżącego roku, a termin zakończenia realizacji przedmiotu zamówienia to do 330 dni od dnia podpisania umowy.
Jest to już druga próba pozyskania przez miasto autobusów wodorowych. Pierwsza nastąpiła jeszcze pod koniec 2023 roku, ale
w postępowaniu nie pojawiła się ani jedna oferta.